دنیای شیمی

دنیای شیمی

شیمی کاربردی
دنیای شیمی

دنیای شیمی

شیمی کاربردی

شیمی در یک نگاه


شیمی در یک نگاه   

ماهیت علم شیمی: 

کنجکاوی یا میل به دانستن ، پایه واساس علم شیمی را تشکیل می دهد. در روزگاران قدیم نیاز انسان هاحس کنجکاوی آن را بر می انگیخت آن ها در صدد راه حلی برای نیاز هایی مانند غذاوآب  پناهگاه بودند.  

گسترش تمدن بشر را بر آن داشت درباره ی علم به تحقیق وجستجو بپردازند.پاره ای از پرسش های ذهن انسان ها ازاین قرار بود که اشیا از چه ساخته شده اند وچراتغییر شکل می دهند؟ 

قرن ها شیمیدان ها به دنبال پاسخ این پرسش ها بودند.ودر این راه از روش های مختلفی استفاده کردند.شیمی جدید در یونان باستان به صورت یک تئوری مجرد آغازشد سپس در قرون وسطی به عنوان هنری جالب توجه اما پیچیده به شمار آمد. فقط در  200سال اخیر شیمی به صورت علمی مفیدکه امروزه می شناسیم در آمد.  

 

شیمی به عنوان ورزشی در یونان: 

فیلسوفان یونان باستان  پرسش های آدمی راگروه بندی کردند وپرسش هایی را که در رابطه با ماهیت اشیا بودبر پایه ی منطق مجرد پاسخ دادند. آن هابرای پی بردن به ماهیت اشیا آزمایشی انجام ندادند. ظاهرادانشمندان یونانی کار آزمایشگاهی را بی معنی می دانستند . 

ارسطو (322-384پیش از میلاد)از مشهورترین دانشمندان این گروه بود .او درباره ی این پرسش که ماهیت اشیا چیست پاسخی یافت به عقیده ی اوجهان از 4عنصر آتش آب هوا خاک تشکیل شده است .هر ماده ای از این 4 عنصر با مقادیر متفاوت ساخته شده است.  

 

کیمیاگری (شیمی به عنوان بازی وسرگرمی): 

کیمیاگری از حدود 300سال بعد از میلاد شروع شد وتا اواخرسال 1700 بعد از میلاد در اروپا رونق داشت. هدف اصلی کیمیا گران یافتن اکسیری بود که با آن بتوان فلزات معمولی را به طلا تبدیل کرد . 

آن هابرای یافتن این اکسیر آزمایش های متعددی انجام دادند ودر این زمینه از فیلسوفا ن یونانی پیشی گرفتند .کارهای آزمایشگاهی کیمیاگران نتایج قابل توجه ای بر جای گذاشت ولی طرز کار وتوضیحات آن ها پیچیده بود.  

 

طلوع شیمی جدیدلاوازیه : 

لاوازیه بیش از هر کس دیگر شیمی را از جنبه ی هنری دور کرد وصورتی علمی به آن داد.آنتوان لاوازیه در سال 1743در پاریس متولد شد.در سال 1794 در دوره ی انقلاب فرانسه با گیوتین اعدام شد. 

او پیش از هر کاری اهمیت انجام دادن آزمایش های دقیق را در یافت.لاوازیه آزمایش های کمّی انجام می داد به عبارت دیگر مقدار مواد اولیه ومحصول ها را به دقت اندازه می گرفت. 

شیمی امروزه : 

علم شیمی در عرض 200 سال اخیر نسبت به زمان لاوازیه پیشرفت شایانی کرده است.دستگاه هایی که امروزه در آزمایشگا ه ها به کار می گیرند بسیار پیچیده تر از دستگاه های زمان لاوازیه است.شیمیدان های امروزه همانند لاوازیه تحقیق  تئوری را با کار آزمایشگاهی در هم می آمیزند سپس نتیجه گیری می کنند .  

به این ترتیب ماهیت ماده وتغییر شیمیایی آن را آشکار می سازند. یکی از اهداف شیمی جدید بهبود کیفیت زندگی است .شیمیدان ها این کار با روش های متعددی از جمله به دست آوردن مواد مورد نیاز از محصولات طبیعی انجام می دهند ؛  

برای مثال پنی سیلین هاو نایلون ها از  جمله ی این  موادند.در عین حال شیمیدان ها درگیر رفع مشکلاتی  همچون به پایان رسیدن سوخت ها ی فسیلی وآلودگی محیط زیست وماهیت پیر شدن در واقع ماهیت حیات و...که جوامع امروزی با آن درگیرند هستند. 

          

تهیه وتنظیم : خانم مسرت و آقای حسن نژاد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد