دنیای شیمی

دنیای شیمی

شیمی کاربردی
دنیای شیمی

دنیای شیمی

شیمی کاربردی

گزارش کار آز شیمی عمومی -تیتراسون اسید و باز-

تیتراسیون اسید-باز 

مقدمه:

در این سنجش ما هیدروکلریک اسید(HCl) و سدیم هیدروکسید(NaOH) داریم که هر دو اسید و باز قوی محسوب میشوند، ما میتوانیم با انجام تیتر در صورت معلوم بودن غلظت سود در مجاورت شناساگر مناسب غلظت محلول اسید را تعیین نماییم. 

در تیتراسیون نقطه ای به اسم نقطه ی پایانی داریم. این نقطه، نقطه ای است که با افزودن مقدار کمی از محلول تیتر کننده محلول تیتر شونده تغییر رنگ می دهد 


 

البته لازم به ذکر است که محلول مورد استفاده سود را ابتدا باید توسط پتاسیم هیدروژن فتالات(KHC8H4O4)استاندارد نمود زیرا علاوه بر این که تهیه ی محلول سود به دلیل وزن مولکولی کم آن دارای خطا می شود، محلول سود میتواند با CO2 موجود در هوا به صورت زیر واکنش داده و غلظت آن به مرور زمان تغییر کند: 

CO2 + 2NaOH Na2CO3 + H2O

 

به همین دلیل ما از پتاسیم هیدروژن فتالات با وزن مولکولی زیاد استفاده میکنیم که یک ترکیب غیر شیمیایی رطوبت گیر بوده و دارای کیفیت استاندارد اولیه برای تهیه ی محلول های استاندارد می باشد. 

هدف آزمایش: 

در این روش، هدف بدست آوردن غلظت محلول مجهول است. 

مواد و وسایل مورد نیاز: 

محلول استاندارد 0.1M سود، محلول مجهول اسید کلریدریک و شناساگر فنول فتالئین

بشر، ارلن، پیپت و پوآر، بورت و پیست آب 

روش کار:

محلول معلوم را که NaOH است در بورت می ریزیم(تا نقطه ی صفر بورت پر می کنیم) و 10cc از محلول مجهولمان را که HCl است را با استفاده از پیپت همراه 2 تا 3 قطره شناساگر فنول فتالئین در ارلن میریزم(برای مشخص کردن نقطه ی پایانی واکنش که محلول به رنگ صورتی کم رنگ در می آید). سپس به وسیله ی بورت محلول استاندارد را قطره قطره در ارلن می ریزیم که ما باید دراین مدت محلول را به آرامی و به طور مستمر تکان دهیم، تا زمانی این کار را ادامه می دهیم که محلول همچنان بی رنگ باقی بماند و در آن لحظه که با وارد شدن یک قطره از NaOH در ارلن متوجه تغییر رنگ شدیم، شیر بورت را بسته و حجم مصرفی محلول استاندارد را از روی بورت می خوانیم که در سنجش ما معادل 10.3mL می باشد. 

محاسبات: 

سوال: 10cc محلول مجهول HCl را با محلول استاندارد NaOH0.1M تیتر کردیم، غلظت محلول مجهول را بدست آورید؟ 

NaOH(aq) + HCl(aq) NaCl(aq) + H2O(L) 

 

M1V1=M2V2

M=N.n-1 N=M.n

n=1 M=N N1V1=N1V1 0.1×10.4=N2×10 N2=0.103 e.L-1

 

 

تهیه و تنظیم : خانم رفیعی و آقای  جوانمرد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد